Araç lastiklerinin işlevselliğini tam olarak göstermesini sağlayan lastik basıncı, sürüş güvenliği açısından önemli bir yere sahiptir. Lastik hava basıncı aracın sürüş güvenliğinin yanı sıra yol boyunca dengeli bir şekilde hareket etmesini sağlar.
Ayrıca aracın istenilen hız seviyesine ulaşması da lastik basıncının ayarı ile bağlantılıdır. Araç lastiklerinin hava basıncının olması gereken ideal değerlerin üstünde veya altında olması sürüş esnasında sürücüye veya araca zarar veren nedenlerin ortaya çıkmasına sebep olabilir.
Lastik Basıncı Nedir? Neden Önemlidir?
Sürüş esnasında lastik performansını olumlu ya da olumsuz yönden hissedebileceğiniz araç lastik basıncı, lastiğin içindeki birim hava olarak basitçe tanımlanabilir.
Araç lastiğinin istenilen boyutta ve ağırlıkta olmasını sağlayan lastik hava basıncı, lastiğin sahip olduğu özellikleri tam olarak gösterebilmesi için ideal değer aralığına sahip olmalıdır. Araç lastik basıncı hem araç hem lastik hem de sürücü açısından önemlidir.
Lastik hava basıncının önemi ise şu şekilde sıralanabilir;
- Lastik hava basıncı aracın ve sizin güvenli bir sürüş deneyimi yaşamanızı sağlar. Lastik hava basıncı değerlerinin ideal seviyeden yüksek veya düşük olması araç yol tutuşunun istenilen seviyede olmamasına neden olabilir. Bu durum da olası kazalara sebebiyet verebilir.
- Lastik basıncı lastiğin ömrüne etki eden faktörler arasında başı çekmektedir. Düşük bir basınç seviyesine sahip lastikler darbelere karşı daha dayanıksız duruma düşebilir. Ayrıca lastik deseni de bu durumdan dolayı daha hızlı aşınabilir.
- Yüksek veya düşük seviyedeki lastik basınç değerleri aracın sürüş konforunu doğrudan etkileyen faktörler arasında yer almaktadır. Azami basınç değerinin üzerinde şişirilmiş bir lastik, yol boyunca rahatsız edici bir sürüş deneyimi yaşamanıza neden olabilir.
- Lastik basıncı ve lastik yakıt verimliliği arasında doğrudan bağlantı bulunmaktadır. Düşük basınca sahip bir lastik benzin tüketiminin fazla olmasına neden olabilir.
Lastik Basıncı Kaç Olmalı?
Aracınızın lastiğinin sahip olduğu özellikleri tam olarak gösterebilmesini sağlayan lastik basınç değeri, birçok değişkene bağlı olarak farklılık göstermektedir.
İlk olarak aracın sahip olduğu ağırlık ve yük taşıma kapasitesi lastik basıncının hangi değerde olması gerektiğini belirleyen en önemli faktörler arasında yer alıyor. Örneğin binek aracın sahip olduğu lastik basıncı ile ticari bir aracın lastik basınç değeri aynı farklılık göstermektedir.
İdeal lastik basıncı için aracın sahip olduğu ağırlık ve yük çekerinin yanı sıra lastiğin ve jantın boyutu da önemlidir. Bu değerlere bağlı olarak aracınızın lastik basınç değeri hakkında fikir sahibi olabilirsiniz.
Ortalama bir binek araç lastik basıncı değeri 32 ile 35 PSI şeklindedir. Ancak bu değerler araç ve lastik modeline göre tamamen farklılık gösterebilir. Bu durumda araç üreticisinin önermiş olduğu ve genellikle araç sürücüsü tarafındaki kapının iç kısmında bulunan basınç önerilerine uygulamanız önemlidir.
Lastik hava basıncının düşük ya da yüksek olması durumunda;
- Lastik ömrü gözle görülür bir seviyede azalır. Sürtünme değerlerine bağlı olarak lastik yüzeyinde deforme alanlar artabilir.
- Yakıt tüketimi azami seviyenin üzerine çıkabilir. Sürtünmeye bağlı olarak araç daha fazla enerji harcar. Böylece birim yakıt tüketimi artabilir.
- Aracın manevra ve fren kabiliyeti büyük ölçüde azalır. Bu durum hem aracın hem de sürücünün güvenliğini tehlikeye atar.
Kışın Lastik Basıncı Kaç Olmalı?
Lastik hava basıncını etkileyen temel değişkenler arasında mevsimsel koşullar da yer alıyor. Kış ve yaz döneminde havanın sıcaklığına bağlı olarak binek araç lastiklerinin basıncında farklılıklar olabiliyor. Kış aylarında aracınızın lastiklerinin basıncı ortalama her 10 derecelik bir azalışta 1 PSI değerinde düşebilmektedir.
Normal hava sıcaklığında ayarladığınız lastik hava basıncı, soğuk havaya çıktığınızda bir miktar düşüş gösterebilir. Böyle bir durumda lastiğinizin hava basıncını artırılmamalıdır. Lastik hava basınç kontrolleri haftalık veya 15 günlük periyotlarda yapılmalıdır.
Yazın Lastik Basıncı Kaç Olmalı?
Lastik basıncının kontrol edilmesi gereken bir diğer dönem de yaz ayıdır. Özellikle ideal PSI seviyesinin altında veya üzerinde olan lastikler yaz aylarında hem araç hem de sürücü için tehlikeli olabilir.
Ortalama her 12 derecelik sıcaklık artışında lastiklerin PSI cinsinden basınç değerinde artı yönde değişim olabilir.
Bu sebeple lastikleriniz soğuk durumdayken ayarladığınız hava basıncı, aracınızı daha sürmeden yaz mevsiminde artmış olacaktır. Böyle bir durumda lastik hava basıncınızı düşürmemenizi öneririz. Yaz günlerinde lastiğin doğru değerlerde şişirilmesi basıncın istenilen seviyelerde olmasını sağlayabilir.
Yaz aylarında ideal bir lastik basıncına sahip olmak, lastiklerin yüksek hava basıncından kaynaklı yol tutuş sorununu çözüp, fren mesafesini iyileştirecektir.
Lastik Hava Basıncı Kaç Günde Bir Kontrol Edilmelidir?
Otomobilin güvenli bir şekilde sürüş sürdürmesini sağlayan lastikler, önerilen değerlerin altında veya üstünde bir seviyede bulunduğunda birçok sorunu beraberinde getirebiliyor. Bu yüzden lastik bakımında hava basıncı kontrolünü aksatmamanız gerekiyor.
Araç ve sürücü güvenliğinin yanı sıra bütçeniz de ideal bir şekilde şişirilmiş olan hava basıncı değerlerinden doğrudan etkilenebilir. İstenilen PSI değerlerine sahip lastikler çok veya az şişirilmiş lastiklere göre daha uzun bir ömre sahip olacaktır.
Araç lastiklerini en geç ayda bir kontrol etmenizi öneriyoruz. Ancak kışın soğuk günlerde ve yazın sıcak günlerde haftalık veya 15 günlük periyotlarda kontrol edebilirsiniz. Ayrıca aşınmış ve eskimiş lastiklerde kontrol sıklığı mutlaka düzenli olarak yapılmalıdır.
Lastiklerinizin basıncını yaz mevsiminde lastikleriniz soğukken kontrol etmenizi ve araç üreticinin önerdiği basınç seviyesine getirmenizi tavsiye ediyoruz.