Lastik Rotasyonu Nedir? Nasıl Yapılır?
Lastik Rotasyonu Nedir? Nasıl Yapılır?
Aracın güvenli ve konforlu bir sürüşe sahip olmasını sağlayan lastikler, belirli bir dayanıklılığa sahiptir. Lastik dayanıklılığı, dış etkenlere ve lastiğin raf ömrüne bağlı olarak zamanla azalabilir. Lastiğin aracın ön veya arka kısmında bulunması da lastiğin dayanıklılığına doğrudan etki eden faktörler arasında yer almaktadır. Lastik rotasyonu (yer değiştirmesi), lastik yerlerinin değiştirilmesiyle lastiğin ömrünün azami sürelerde kalmasını sağlar.
Lastik Rotasyonu Nedir?
Araç lastiklerinin aracın hangi tekerinde olduğu, ömürleri açısından doğrudan belirleyici olmaktadır. Özellikle ön akstan çekişli binek araçlarda ön lastikler, arka lastiklere bağlı olarak daha fazla yıpranma eğilimindedir. Hatta araç sürücülerinin yaptığı dönüşe bağlı olarak dahi ön kısımda bulunan lastiklerden bir diğeri diğerine göre daha fazla yıpranabilir.
Bu durumu önlemek amacıyla lastiklerin yerleri arkadan öne doğru değiştirilebilir. Ayrıca ön lastiklerin de kendi arasında belirli bir zaman geçtikten sonra yerleri değiştirilebilir. Araç lastiği rotasyonunda, güce veya torka bağlı aşınmadan dolayı oluşan lastik tahribatı bir ölçüde önlenebilir.
Özellikle binek araçlarının önden çekişli olduğu göz önünde bulundurulduğunda, lastik rotasyonunun genellikle arka ve ön lastiklerin yerinin değişmesi şeklinde yapılması önerilmektedir. Bu durum arkadan çekişli araç modellerinde tam tersi şekilde yapılmaktadır.
Lastik Rotasyonu Neden Gereklidir?
Lastik aşınması, lastiğin sahip olduğu özellikleri tam olarak göstermesinin önündeki önemli engellerin başında gelmektedir.
Lastiğin aşınması, özellikle mevsimsel lastiklerde, sürüş güvenliğini de tehlikeye atabilmektedir. Bu yüzden lastiğin rotasyonun yapılması, uzun vadede lastiğin aşınmaya bağlı olarak zarar görmesini büyük ölçüde önleyebilir.
Lastik rotasyonu yapmanın diğer gereklilikleri ise şu şekilde sıralanabilir;
- Aracınızın motor konumu, lastik rotasyonu açısından gereklilik ortaya çıkaran sebeplerin başında gelmektedir. Binek araçlar ön çekere sahiptir. Bu yüzden arka lastikler belirli aralıklarla ön kısma geçirilmelidir.
- Aracınızı sürdüğünüz arazinin yapısı lastik rotasyonu açısından belirleyicidir. Asfalt yol yerine daha çakıllı ve engebeli yollarda sürüyorsanız lastik rotasyonuna dikkat etmeniz gerekmektedir.
- Aracın yük çekeri de lastik rotasyonu nedenleri arasında sayılabilir. Örneğin, motor çekiş gücü ön kısımda olan bir araçta öndeki lastikler arka lastiklere göre daha hızlı yıpranır.
- Aracın fren çalışma mekanizması da rotasyon işlemi için doğrudan etkilidir. Birçok araçta fren çalışma mekanizması ön lastiklere yöneliktir. Bu yüzden ön lastikler, fren mekanizmasından dolayı arka lastiklere göre daha fazla yıpranma eğilimi göstermektedir.
Rot balans ayarının doğru yapılmaması da lastik rotasyonuna neden olabilir.
- Aracın direksiyon konumu da ön lastiğin diğerine göre daha fazla aşınmasına neden olabilir. Örneğin, Türkiye’deki araçlarda direksiyon solda bulunduğu için araç dönüşü de bu duruma bağlı olarak farklılık gösterir. Bu durum lastik rotasyonuna neden olabilir.
- Düzenli olarak lastik rotasyonunun yapılmadığı durumlarda ön ve arka aks lastiklerinde aşınma farklılıkları ile özellikle ıslak zeminli ortamlarda tutunma özelliği farklılıkları oluşur. Bu durum olası kazalara sebep olabilir.
Lastik Rotasyonu Nasıl Yapılır?
Lastik rotasyonu, aracın lastiklerinin yer değiştirilmesi olarak bilinmektedir. Lastik rotasyonu basitçe yeri değişecek lastiklerin tekerden sökülerek ilgili yerine takılmasını kapsayan işlem olarak tanımlanabilir.
Araç lastiği değişimini yetkili serviste kolay bir şekilde yaptırarak rotasyon işlemini tamamlayabilirsiniz. Ancak lastiğinizi siz de değiştirebilir, rotasyon işlemini tamamlayabilirsiniz.
Araç lastiği değişiminde rotasyon yapılacak lastikleri yerinden çıkararak önden çekişli aracınız varsa ön lastiklerinizi arka aksa, arka akstaki lastiklerinizi ise çapraz şekilde ön aksa almanız gerekmektedir.
Ancak araç türünüz ön çeker yerine arka akstan çekerliyse lastik rotasyonunu daha farklı bir şekilde yapmanız gerekmektedir. Bu durumda arka aksta bulunan lastikler ön aksa, ön aksta bulunan lastikler ise çapraz şekilde arka aksa alınır. Bu uygulamayı 4x4 araçlarınız için de yapabilirsiniz.
Lastik Rotasyonu Kaç KM'de Yapılır?
Aracınızın lastiğine rotasyon yapmanız için belirli bir zaman aralığı da bulunmaktadır. Genellikle aşınmaya bağlı olarak yapılan lastik rotasyonu için yılda en az bir kez yapılması öngörülmektedir.
Ancak bu yıllık süre sizin aracı hangi zeminde ve nasıl bir sürüş tarzıyla kullandığınıza bağlı olarak farklılık göstermektedir.
Km bazında araç lastik rotasyonu da belirlenebilir. 10.000 km’lik bir yol katme sonrasında aracınızın sahip olduğu motor çekiş özelliğine bağlı olarak lastik rotasyonu yapabilirsiniz.
Lastik ömrü ile arasında bağlantı bulunan lastik rotasyonu, araç lastiklerinin azami kullanım ömrünü tamamlamasında önemli bir faktörüdür. Aracınızın sahip olduğu motor çekiş türüne, sürüş tarzınıza ve lastiklerin genel durumuna bağlı olarak araç lastik rotasyonunu yapabilirsiniz.